2013-12-12 16:12Pressmeddelande

Orto Novo Nyhetsbrev nr 8, december 2013

25 års jubileum

År 2013-2014 firar Orto Novo 25 år som aktiebolag. I lika många år har vi bidragit till att smaksätta svensk mat med färska örter och var pionjärer på området. Detta tycker vi är värt att fira!

Ekerösallat

Torsdag den 19 september lanserade Orto Novo Ekerösallaten som är en mycket saftig och smakrik sallat med en ton av nöt i sig. Den har en djupt grön fin färg med flikiga blad. Med den nya sallaten och dess ekbladsliknande vackra blad, vill vi påminna om härkomsten, Ekerö, som är ”ekarnas ö”.

Här bygger vi expoställ!

Våra expoställ har blivit en sådan succé så vi har byggt ett rum för att enkelt och flexibelt kunna bygga ihop våra ställ. Här är den nya lokalen!

Investering för klimat och miljö

Fastbränsleanläggningen kommer att minska våra koldioxidutsläpp med ytterligare drygt 500 ton per år. Den lilla bilden var från första tändningen, här eldas pellets.

Vår nye försäljningsansvarige

Vi hälsar Christer Lillthors välkommen till Orto Novo som försäljningsansvarig. Christer har över 30 års erfarenhet av ledarskap inom dagligvaruhandeln, alltid med kundfokus och långsiktiga relationer i första rummet.

Närmast kommer Christer från Coop, Cikab som pris- och sortimentutvecklare.Han har ytterligare erfarenhet från kedjorna som produktgruppchef (bl.a. frukt & grönt) i 8 år på VI.

I butiksledet har Christer arbetat som affärschef på Vivo daglivs, och även under nästan i 10 år ansvarat och byggt upp butiken VI stinsen, 8 år som VD och delägare.

Vi på Orto Novo känner stor glädje över den inspiration som Christer kommer att tillföra vårt företag och känner oss också övertygade om att det skall innebära en givande bekantskap för er kunder och leverantörer.

Kontaktuppgifter fr.o.m. 20 februari: E-post: cl.orto@novo.se Telefon: 08-56400119

Per-Ove Kårfors avgår efter 25 år

Per-Ove har beslutat att lämna över rodret till Alvar Kårfors som blir VD den 1 maj 2014.

Per-Ove kommer att fortsätta ta hand om ekonomi och varumärke, samt som senior advisor i odlingsteamet.

Alvar har arbetat i företaget i 16 år och bl.a. varit ansvarig för inköp, projekt- och utveckling, produktion, HR, IT och även sista tiden som tf. försäljningsansvarig. ”Jag ser fram emot uppdraget att föra vidare Orto Novo och ytterligare stärka varumärket i framtiden.”

Om Orto Novo

Orto Novo ett klimatsmart alternativ för alla Er som önskar handla färska kryddor & krukodlad sallat året runt! Orto Novo betyder ungefär »den nya örtagården«. Vi odlar aromatiska örter och sallater, fullmatade med smak, karaktär och miljöomtanke. Vi sår cirka 200 000 krukor i veckan på en odlingsyta om 15 000 m2 . Det är många krukor, men fortfarande är det den hantverksmässiga omsorgen om det spirande gröna livet som styr hela verksamheten. Orto Novos ständiga nyfikenhet på att odla något nytt och det mångåriga samarbetet med några av landets främsta kockar har resulterat i, att vi idag odlar ett femtiotal produkter i våra högteknologiska anläggningar. Vi värnar om livsmedelssäkerhet och högsta kvalité. Vi levererar levande grönsaker som du själv skördar i ditt kök. Vårt lager är vårt växthus, färskare än så går det inte att få. Orto Novos kunder består av ett fyrtiotal grossister främst i Stockholmsområdet, vilka har försäljning både till butiker och restauranger i hela landet. Miljöfrågorna har alltid varit viktiga för oss, därför har vi en tydlig och konsekvent hållbarhetsprofil. Minst 80 procent av vår energianvändning utgörs av förnybara energikällor. Vi använder inget kemiskt växtskydd och all vår växtnäring cirkulerar i slutna vattensystem. Därför är vi Sveriges första klimatcertifierade producent av sallat och kryddor. Samtliga våra produkter bär Svenskt Sigills kvalitetsmärkning. Orto Novo har sina rötter i Bergamo Italien, men vår historia började först i den svenska myllan år 1979 på Rödsten trädgård ute på Ekerö. År 1988 ändrades inriktning och vi övergick från ren frilandsproduktion av grönsaker till odling av färska örter och kryddväxter i växthus. Orto Novo Växthusodling aktiebolag bildades och 1991 flyttade vi till Nyckelby, Ekerö där våra nya växthus invigdes. Orto Novo är stolta över att ha bidragit till en ny svensk matkultur, något som premierades redan 1996 i form av Allt om Mat:s Gyllene Gaffel.

Alvar Kårfors
Alvar Kårfors